Duktig hovslagare A-O

Skrev precis ett långt inlägg och så försvann allt. Typiskt. På't igen...

Utan bra hovslagare - ingen häst.
Så är det något man ska vara noga med så är det att ha en duktig hovslagare som kan sitt jobb och som går att diskutera med utan sura miner. För som hästägare kan man känna/se små saker som kan vara viktig information för hovslagaren.
Samma tänk tycker jag man ska ha åt andra hållet med, försök hitta en bra hovslagare som skor hästen jämt. Då lär dom sig hur de brukar vara och kan se de små förändringarna som kan vara av stor vikt för en som ryttare och de upplägg man har på träningen.
Byter man hovslagare ofta eller har en outbildad eller ointresserad hovslagare så kan man missa viktiga detaljer!
Så ett bra teamwork helt enkelt, vilket jag är glad och tacksam över att jag har 😊

Så med tanke på vad jag skrivit om kan ni nog räkna ut att hästarna blitt omskodda idag!
Lillan och Silfra har fått fina kopparsömmar medan Njola fått fötterna raspade av mig 😉
Eftersom hon går barfota nu så passade jag på att få en lektion i hur de ska göras. Först få se hur man gör och sedan få analysera hoven och få veta om man tänkt rätt. Därefter raspa och få de granskat 👍
Jobbigare än man tror att stå i hovslagarställning 😅

Silfra i snygga kopparsöm 😘 fröken har faktiskt breddat hoven lite sedan hon kom - fått lite mer massa på kroppen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0