Att hitta känslan

Något jag funderat mycke över på sista tiden när de kommer till ridningen är att hitta rätt känsla för varje gångart. Kanske ännu svårare på en islandshäst som har fler gångarter men otroligt viktigt för att kunna utvecklas framåt på vilken häst som helst. En stor del av detta är att ha bra kroppskännedom och att våga slappna av, något jag har haft en hel del bekymmer med är just att slappna av och våga lite på hästen! 
När man väl hittat känslan vet man vad man letar efter och kan på så vis berömma hästen i rätt tillfälle. Inte minst kan man "koppla på" sin känsla och få hästen att rätta sig efter ryttaren, som när man ändrar takt i lättridningen för att öka eller minska takten. 

Detta är vad som ligger i fokus för mig just nu och jag tycker själv att jag hittat en tränare som verkligen hjälper mig med detta och lägger stor vikt på ryttarens sits och inverkan. 

Läste en bra artikel på Hippson om ämnet: http://www.hippson.se/ridovningar/lar-kanna-dina-olika-gangartskroppar.htm

Bjuder på denna bild igen, nu väntar vi på att få hem våran egna Ergo 👍

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0