Brytbröd!

Receptet är från Hembakat tidningen nr 4.

25g jäst
5dl ljummet vatten (37grader)
1msk honung
50g rumsvarmt smör
1dl pumpakärnor
1dl solroskärnor
½dl psylliumfrön
½dl linfrön
½dl vetegroddar
1msk salt
ca 10dl vetemjöl

Garnera med olika fröer.

Gör såhär:
1. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg.
2. Låt degen jäsa under bakduk i ca 60 min.
3. Lägg upp degen på mjölat bord och dela den i 14 bitar. Rulla bitarna till bullar och lägg dem i en långpanna (ca 30*40cm) klädd med bakplåtspapper. Pensla med vatten och strö över garneringsfröna.
4. Låt brödet jäsa under bakduk i 45 min. Sätt ugnen på 200grader.
5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Kan säga att jag nog hade betydligt mer mjöl än 10dl innan den inte va kladdig längre.

Så där ja Sarah, nu har du något nytt att prova :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0