Mat :)

Mycke prat om mat här tycker jag!

Men till saken, igår så lagade jag något jag aldrig gjort förut. Kycklinggryta med kokosmjölk, har aldrig någonsin använt mig av kokosmjölk. Vart helt okej, aningens smaklöst (men lagade så Lea kunde äta) och kokosmjölken smakade verkligen inte som jag trodde. Är i vanliga fall inte så förtjust i kokos, men kokosmjölken smakade inte som vanlig "torr" kokos gör. Så de komemr jag att göra om!

För er som är intreserade så hade jag i detta:

2 kycklingfiler
1 gul lök
2 morötter (skivade)
1 burk kokosmjölk
1dl vatten
1 hönsbuljong (kan nog ta 2)
2krm ingefära
1 banan (kan nog ta 2)

Så blev det ris till, man kan säkert skiva i tex paprika, zucini och äpple om man vill. Tror nog de skulle fungera :)
Jag kommer absolut göra andra varianter av denna gryta sen!

Idag däremot så provade jag på att göra fiskbiffar (av lax), receptet till dom hittade jag på receptfavoriter.se.

500g fisk (tex lax)
2msk  finhackad röd lök
2msk hackad dill
1ägg
1tsk maizena
1tsk salt (tog inte så mycket)
1krm vitpeppar
Smör eller olja till stekning

Blev goda även dom, även fast jag tog mindre salt än vad som stog tycker jag dom blev lite salta. Kan i och för sig bero på att jag har vant mig av att använda mycket salt pga Lea. Dessa biffar ska jag prova att göra fler gånger fast utan ägg så Lea kan äta dom. Ska prova att byta ut ägget mot en kall mosad potatis, tips från min mor. Återkommer med hur de fungerade.

Nog om en massa mat nu, i morgon blir det jobb och de känns lite gruvsamt kan jag ärligt säga. Inte pga jobbet i sig, utan att man måste hasa sig upp på morgonen och dra på sig ett "jag är vaken och pigg" ansikte. Inte direkt min starka sida, men de blir ju pengar. Verkar även som om det blir en eller två veckors jobb i slutet av månaden/början av februari. Fina pengar de!

Men om några år kanske man har lyckats utbilda sig till de jag tänkt mig, visserligen kan väl de ändra sig rätt som det är. Fast som de känns just prick nu tror jag att de kommer bli bra, dock får väl tiden utvisa hur det blir  :)

Inget hästande har det varit heller på dessa två dagar, vart så mycket annat. Hoppas jag
hinner rida lite i morgon eftermiddag, kväll om man är vaken nog för de.

Nu däremot ska jag vänta på att min sambo kommer hem från jobbet, han hade dessutom fått se ett lodjur springa över vägen nu påvägen hem. Vadå orättvist, han har fått se 2 lodjur och en varg. Själv har man i stort sett bara sett rådjuren nedanför huset =/ Men jag e inte bitter...

Go natt.


Go ungen min :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0