Ibland har man tur :)

Börjar med att berätta att gårdagen var en absolut händelselös dag! Jobba, sova, stallet, ut med Aska (hamnade hos grannen och åt morotskaka), till baka till stallet och sedan in och sova igen.. Snacka om snabb genomgång  av gårdagen =P

Jag får trösta mig med att den här dagen har varit riktigt kanon istället, jobbade från åtta till elva. Lagom lång dag vill jag mena, sedan blev det knaten hem. Detta eftersom Fredrik for och jobbade igårkväll. Väl hemma fick hästarna lunch och jag och Aska gick bort till grannen (Kjell, Gun-Marie och Zeb), där blev det full rulle på Aska och Zeb. Man undrar hur det kommer sig att dom inte bryter både ett och två ben ibland, skulle jag åka runt i snön med deras fart skulle jag nog vara rullstolsbunden idag =) Tack och lov för att människor inte leker som hundar säger jag.  När hundarna hade lekt av sig erbjöd sig Kjell att skotta upp "longervolten" åt mig, tack tack och åter tack! Ja ni ska inte tro att jag skottat något mer i den i alla fall, men med en traktor går det rätt fort!
Medans jag väntade på att Kjell skulle komma och skotta så fick Aska vara inne i buren medans jag började mocka i stallet. Hon har en mycket omtyckt bur som hon sover i när hon är hemma själv, blev så sedan hon grävde ett hål i mattes skumgummi soffa. När jag sedan kom in igen efter att Kjell skottat klart och jag fixat i stallet, tog strax över en timma, upptäckte jag att jag inte ens hade stängt hennes bur. Som tur är så gillar hon verkligen sin bur så hon låg snällt och lydigt där inne och sov med "dörren" öppen.
Ibland är hon en duktig hund, som i morse när hon var påväg att kuta ut på lägdan till "tysken". Jag lyckades se att hon började springa så jag sprang och skrek att hon skulle komma tillbaka och till min förvåning och glädje gjorde hon de! Ber dock om ursäkt till alla jag lyckades väcka med mina indianskrik =P

Har även varit ut med Mjölnir idag, vi höll oss dock till den nyskottade "longervolten". Där började dagens pass med att springa i lina (longering om man ska va viktig). Han har fin-fin trav den killen, riktigt bra aktion i bakbenen. Sedan övergick vi till att flytta rumpan, de va en konstig övning tyckte han. Men han fattade snabbt vinken, sedan tog jag helt enkelt och hoppade upp. Började med att böja på huvudet när vi stod stilla och sedan kollade jag om det fungerade i skritt å de gjorde det hyffsat. Det är sånna gånger man inser att markarbete faktiskt lönar sig. Visst måste man som unghäst få ifrågasätta lite, men efter ett tag inser dom att de inte lönar sig. Så efter ett kort men intensivt pass fick han gå ut i hagen till dom andra.

Var tänkt att rida Vinur en sväng men jag hittade inte stiglädren till min andra sadel, så då blev jag lat. Enklare att strunta i allt än att ändra all utrustning för en andra gång idag. Måste helt enkelt leta reda på en håltång och mina andra stigläder, så jag slipper ändra sadelunderlägg och storlek på tränset varja gång jag byter häst. Det underlättar vardagen. Men Vinur ska inte misströsta för på lördag vill säkert Fredrik ut och skritta honom en sväng. Jag tycker att det är så trist när jag bara får sitta och skritta min pärla, är inte van att bara få "åka" häst. Ibland tycker jag att det är helt okej, men inte varje gång jag ska rida honom. (Längtar tillbaka till innan kotledsinflammationerna, pigga glada Vinur i full fart).
Men bara vägen tar och tinar av ska vi böja lederna och se om det blivit något bättre.

Höll nästan på att glömma berätta att jag blev bjuden på middag idag av Mirja, våfflor! Gott gott, så man tackar så mycket. Till alla som undrar, vi vet båda två att våffeldagen var igår. Aska däremot fick inga våfflor, hon fick vara hos "momma" och leka med katten.

Nä fy tusan, nu e jag trött! Sov gott, hej då!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0