Mycket har hänt sedan sist..

Fem dagar har det gått sedan sist.. Så vi tar dom väl i turordning, söndag, lördag, fredag, torsdag och sist men inte minst onsdag! Sådär, bara att sätta igång å förtälja vad som hänt på gården =)

Söndag är det visst idag och än så länge har det inte hänt något allt. Jag har lite planer på att koka färdigt saften, det vill säga om jag hittar några flaskor som jag vill ha! Sedan ska väl kanske endel av hagen plockas ner och även hästarna flyttas. Men de beror helt och hållet på vad som händer och fötter om det blir idag eller någon annan dag! Men en sak som jag måste ta mig i kragen att göra är att diska bort här i köket, fast de är gjort på en grisblink egentligen. Bara det att man ska börja =)
Ikväll kommer även älsklingen hem, de gillar jag!


Lördag, ja alltså igår. Dagen spenderades tillsammans med Mirja, vi gjorde kanske inte allt förmycke. Men de vi gjorde blev jävligt bra istället! Det började med att Mirja kom hit å vi åt lite frukost, sedan efter en massa surrande å även matande av ankor så begav vi oss ner på affären för att inhandla det som stog på listan. Måste erkänna att jag inte går på ICA särskillt ofta, för ja hittar ingenting där =/ Men jag hittade det som stod på kupongerna och det räckte gott och väl till. Efter att ha handlat så såg vi alla dessa goda kakor som finns på simonsons café, så givetvis blev vi lurade att gå dit och fika. Gott men inte nyttigt precis, cola och snickerskaka =)
Väl hemma igen så drog vi igång ett kok på saftmajan, ingen av oss hade provat på de innan, men vi lyckades bra. Var kanske inte allt för avancerat! Ögonmåttet som vi hade var däremot rejält kasst upptäckte vi när det skulle mätas atamon (konserveringsmedel). Vi gissade på sådär 4 liter saft, men det visade sig sedan att det bara var 2 liter. Så saften lär ju inte bli dålig i första taget =P

När man vart duktig så blir man även hungrig, så då drog vi igång och lagade middag. Sweetchilie marinerade laxfilér och klyftpotatis med kallrörd sweetchiliesås! Aningens gott vill jag mena =) Efter middagen så blev det en minipromenad med hundarna så dom fick göra ifrån sig och vi fick lite frisk luft. Faktiskt riktigt skönt i luften när det börjar nalkas höst.

På kvällen däremot drog vi igång en film, sälkten är bäst hette den. Rätt så rolig tycker jag att den var, efter filmen åkte Mirja och Ella hem. Jag och Aska vi gjode som vanligt, gick och lade oss och sov!


Fredag och fredags shoping =)
Jag och Fredrig drog in med släpvagn och kombi in till östersund för att shopa! Vilket det visade sig att vi var både bra och effektiva på. Blev en hel del roligt inhandlat. Bland annat så hämtade vi vrålåket som nu står parkerat i farstun! Även släpvagnen var full när vi väl drog oss hemåt, den var dock full av isolering. Kanske inte det roligast att inhandla, men de är nödvändigt om vi inte ska frysa ihjäl i vinter.
Ni som brukar läsa min blogg kommer snart tro att jag är galen, för med mig hem från ösd har jag även min nya telefon! Roligt med leksaker, så denna gång blev det en Sony Eriksson F305. Fin liten leksak och nej den förra telefonen är inte kaserad, utan Fredriks gamla telefon gick sönder. Så i ett svagt ögonblicka sa han att han ville köpa min och givetvis nappade jag på den idén. Men jag skulle även kunna gissa på att det inte lär bli någon ny telefon för någon av oss de närmaste åren...
Ja, med fullpackad bil och rejält ont i plånboken begav vi oss hemåt. Väl hemma blev vi bjudna på middag hos mina svärföräldrar och sedan var det bara för Fredrik att åka iväg och jobba.

På kvällen kom Mirja hit och vi fick för oss att vi skulle till att baka en morotskaka. Knepigt att alla våra idér kretsar runt mat, speciellt kakor och sådant. Men sagt och gjort, först var vi tvungna att åka och inhandla det som fattades för att kunna göra en fin fin kaka. Sedan drog vi igång och gjorde kakan, den blev riktigt god! Hur snygg den blev får ni avgöra själva...
Så mätt och belåten från kakan va de bara att krypa ner under täcket och dra några timmerstockar =)


Så blev kakan!


Torsdag! Spadarnas dag kan vi även kalla denna torsdag, vi tog nämligen krafttag och lade stenmjölet där det skulle vara. Kan säga att stenmjöl är förbannat tungt att hålla på med, men det blev bra när det hamnade på plats. Så förhoppningsvis ligger det kvar där också, visserligen blev ungefär halva högen över. Så det finns kvar för senare idér och påhitt. Men nu är det inte stora gropar på vissa ställen och inte heller är det en gigantlisk klack in till stallet.
Nu återstår bara min uppbindnings anordning som ska stå utanför vindskyddet och även min bänk som ska vara utanför stallet. Ja ni får väl se den dagen allt är på plats! Men virket till uppbindningen har jag i alla fall fått tag i och om någon känner till någon som ska riva bort en gammal lagårdsbotten så skulle jag väldigt gärna vilja ha de virket. Gammla fina tjocka plankor som håller för allt, dom skulle göra sig fin fint i mitt vindskydd. Eller skulle vi kalla det föråd?!

Näe nog om detta, här kommer bilder på hur det blev med allt stenmjöl på plats!


Aska som arbetsledare. Visst ser högen lagomt rolig ut? =)


Arbetsledaren inspekterar det färdiga arbetet =)


Onsdag och minnet av denna dag har totalt suddats ut ur mitt minne. Så något speciellt viktigt kan inte ha inträffat =)

Så tack å hej för mig och på återseende =P Hej då!


Kommentarer
Postat av: Therese

Kakan såg mumsig ut!

2009-09-15 @ 16:46:21
URL: http://sonydsc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0